torsdag 13 september 2007

Revolution Rolf

Min indiske granne och hans fru lever fortfarande på 1800-talet. De har inte varit i Sverige så länge och vill uppleva historien från början. Därför har hans fru ingen rösträtt ännu men de lever i en demokratisk lägenhet, där allting som ändras kräver en röstning. Det slutar alltid 1-0 vilket jag tycker är rättvist.

Rolf har känt sig ganska nere på sista tiden. Han är rädd för sin ålder och hävdar bestämt att regeringen snart kommer besluta att han endast existerar för att suga på statens ekonomiska spene och därför avsluta hans ursäkt till liv. Jag bestämde mig därför för att bjuda över honom till min indiske granne för lite hemodlad opium-rökning och TV-spel. Det var roligt, vi pratade om den vithåriga tyskens försök att boka upp alla tvätt-tider och den galna katten som springer i Rydsskogen och suddar ut spår från löpare. Den är helt absurd och magisk.

Det hela urartade dock när vi var tvungna att ha en omröstning om vem som skulle stänga på TV:n. Rolf och jag röstade på den indiske mannen och han röstade på sin fru. En politisk revolution ägde därför rum i hans lägenhet och anarki utbröt med detsamma. Rolf kastade sig ut genom fönstret och jag rullade nerför korridorstrappen. Jag tror att det fortfarande råder anarki där inne och helt plötsligt är Rolf och jag revoltmännen som för evigt har förändrat kvinnans historia för all svensk framtid i en lägenhet i Ryd.

Jag undrar om det någonsin kommer bli som vanligt?

Rolf föddes för att starta en revolution, han föddes för att tända tusen stjärnor. Men allt han kan tänka på är kärlek.

Tyvärr är kärleken en minneslucka i hans eviga fylla.

Inga kommentarer: