onsdag 19 september 2007

Rese Rolf

Idag skulle jag på exkursion, en resa till Vadstena. En medeltidsstad som för tankarna till min hembygd, Gäddjärp. Jag var inte speciellt sugen på att höra en gammal gubbe predika om Heliga Birgittas betydelse för den kristna moralen, så jag ställde min väckarklocka en timme för sent så att jag skulle missa bussen men samtidigt inte känna nån skuld. Det gick bra. Jag kunde sakta somna om och drömma sexuella drömmar om flygplansvärdinnor på tåg.

Helt plötsligt vaknade jag dock av att telefonen ringde brutalt högt. Jag svarade och en mansröst började tala till mitt högra öra. "Du är sen till exkursionen, var är du? Vi hämtar dig om 5 minuter". Tio minuter senare stod bussen på Rydsvägen och mitt enda alternativ var att stiga in och bli hånad av mina klasskamrater som antagligen skulle vara irriterade på min två timmar sena äntring. Jag gick in och drog genast ett elakt skämt om Herman Lindqvist, vilket alltid är uppskattat bland historiker och därmed fick jag sitta längst bak i bussen hos alla med status. Det var skönt.

Efter fyra långa timmar av bussåkande, kloster och gamla kyrkor kom vi fram till höjdpunkten, Rökstenen, som för tankarna till Bob Marleys poetiska skildringar om Marijuana. Stenen var jättehög och hade massor märkliga tecken på sig. Rolf, som för övrigt helt plöstligt hade blivit reseledare kom på idén att vi skulle skapa en runsten till eftervärlden vi också, en större sten.

Vi blev klara kvart över 7 och vid sidan av rökstenen står nu Rolfs gravplats och väntar på honom. På stenen går det att läsa:

Här vilar Rolf
Reseledare vid flera tillfällen
Tvivelaktig som människa men trovärdig som myt
Kvinnliga nekrofiler får gärna använda min kropp

Jag är både äcklad men samtidigt fascinerad av Rolfs sexuella fantasirikedom.
Efter att stenen var klar begravde vi bussen under ett träd och ramlade ner i en ravin, alla skrek.

Lyckligtvis ringde min mobil precis innan jag nådde världen där nere. Rolf ringde och jag låg forfarande i min säng, klockan var 12. Rolf berättade att han ringde från en telefonkiosk i Haggetorp och att han var på en pilgrimsfärd till Trondheim.

Ibland kan drömmar vara föda åt ologiken och ibland kan logiken bli ett moln av drömmar.

Det är därför som jag vill bli full.

Inga kommentarer: